MEDIA regulator Ofcom has released statistics on the top five programmes it received the most complaints about in 2023.

The programme which received the most complaints aired on GB News in September, with 8867 complaints, yet viewers also complained about programmes aired on ITV, Channel 5 and Sky News.

The figures do not include complaints about the BBC, which are handled by the corporation in the first instance.

READ MORE: Yellow weather warning across Scotland could bring Christmas travel chaos

See the full list below.

1. The Dan Wootton Tonight, GB News

The Dan Wootton Tonight episode in which Laurence Fox made on-air remarks about female journalist Ava Evans was the most complained-about TV event of the year.

The episode, which was broadcast on GB News on September 26, received 8867 complaints with viewers objecting to the “misogynistic comments” made by actor-turned-politician Fox about about political correspondent Evans, including asking “who would want to shag that?”

The National: Dan Wootton during an interview with Laurence Fox (right) on an episode of Dan Wootton Tonight (PA)

Fox and presenter Wootton, who later both apologised, were suspended by the channel after the broadcast and Fox has since been sacked from the channel while a probe by Ofcom into the episode is ongoing.

2. The King’s Coronation, ITV

Bridgerton star Adjoah Andoh’s comments made during ITV’s coverage of the King’s coronation narrowly came in second place on the media watchdog’s annual list.

The coverage received 8421 complaints with the majority relating to her remarks “which focused on the appearance of the Royal family on the balcony of Buckingham Palace”.

READ MORE: Andrew Bridgen quits as Reclaim Party's sole MP in humbling blow for Laurence Fox

Andoh, who plays Lady Agatha Danbury in the Netflix show, said at the time: “Looking at all those young people, there is a bit of me that has gone from the rich diversity of the Abbey to the terribly white balcony. I’m very struck by that.”

The National: Members of the royal family on the balcony of Buckingham Palace (Owen Humphreys/PA)

The actress later appeared on BBC Radio 4 to clarify what she meant and apologised for remarking on the moment Charles and Camilla appeared on the balcony at Buckingham Palace to wave at the public with their family.

After conducting an assessment into the comments, Ofcom said it would not be taking further action on them.

The media watchdog said: “While we understand some viewers had strong feelings about this comment, after careful consideration we concluded that the comment was a personal observation which was part of a wide-ranging panel discussion which also touched on other diversity-related topics, and which contained a range of viewpoints.

“Our decision to not pursue these complaints further also took into account the right to freedom of expression.”

3. Good Morning Britain, ITV

An episode of ITV’s Good Morning Britain in which TV presenter Richard Madeley questioned MP Layla Moran about her family in Gaza City placed third on the list with 2391 complaints made by viewers.

During the October 17 episode, the broadcaster asked the Liberal Democrat MP if “there was any word on the street” before Hamas launched its attack on Israel.

The National: Layla Moran MP being interviewed on Good Morning Britain by Richard Madeley on Tuesday

A spokesman for the ITV show later said Madeley was “sorry that he upset viewers” and Moran accepted the apology as she thought the line of questioning came from a “place of… ignorance” but was not asked out of malice.

READ MORE: UK leaders condemned for 'word scramble' with 'sustainable ceasefire' call

The media watchdog acknowledged that Madeley’s remarks were “potentially offensive” but said after they had taken the entire interview and preceding discussion into account, they decided to not pursue the complaints further.

4. Jeremy Vine on 5, Channel 5

In fourth place was an episode of Channel 5’s Jeremy Vine on March 13, with 2302 complaints mostly relating to a discussion on the junior doctors’ pay dispute.

Vine led a debate about junior doctors getting a 35% pay rise, as he seemed to suggest that they lacked experience.

The National: Jeremy Vine said that people who talk about Scottish independence at work should be fired

He said: “These are the first few years, where I won’t call them trainees, but they’re very much finding their feet.

"They’re very much junior doctors here or foundation job doctors we call them."

READ MORE: The key points from the Scottish Budget statement

He went on to call a junior doctor at the end of their training as "starting their first day as a qualified doctor".

5. Breakfast with Kay Burley, Sky News

Sky News’ Breakfast with Kay Burley took fifth place after a November 23 episode received 1880 complaints after Israeli spokesperson Eylon Levy was interviewed on the show.

Burley asked Levy what he thought of a claim – previously made by a hostage negotiator – that Israel did not value Palestinian lives as highly as Israeli lives.

Levy said her line of questioning was “outrageous”.